Öko-aktualitások
Környezetvédelmi projektnap - 2014
Minden évben június 5-én ünnepeljük a környezetvédelmi világnapot. Idén iskolánkban ezen a napon környezetvédelmi projektnapot rendezünk, melynek programja a táblázatban látható:
A kapott feladat bemutatásához az előzetes adatgyűjtés és a június 5-i programok felhasználásával egy posztert és egy digitális bemutatót (film vagy ppt) kell készítenetek. Kérjük, hogy ezeken szerepeljen a feladat leírása és a csoport azonosítója (osztálya) is.
A poszter elkészítésére az iskolában szintén június 5-én, csütörtökön lesz lehetőség. A szükséges nagyméretű kartonokat és eszközöket (ragasztó, ?) megkapjátok, a felhasználni kívánt újságképeket, egyebeket nektek kell behozni erre a napra.
A digitális bemutatót péntekre (június 6.) kérjük. Ebben minden csoport az általa elvégzett programon készült fényképek, felvételek szerepeljenek élménybeszámolóként.
Az elkészült munkákat értékeljük, és a kapott pontokat a zöldpontgyűjtő versenybe fogjuk beszámítani. Az értékelés szempontjai a poszterek kivitelezését és tartalmát veszik figyelembe.
Az elkészült alkotásokat az utolsó tanítási héten bemutatjuk, így mindenki megismerheti a többi csoport tevékenységét is.
Előzetes feladatok:
9.Ny 1. csoport Téma: Vízszennyezés 1.
Feladat:
A víz az Univerzumban. A földi hidroszféra bemutatása. Vázoljátok fel a víz körforgását a természetben, és a vízszennyeződésének mikéntjét.
9.Ny 2. csoport Téma: Levegőszennyezés 1.
Feladat:
Mit tanácsolnál egy most családot alapító fiatal párnak, milyen módon rendezze be az életét, hogy minél kevésbé veszélyeztesse a meglévő levegőszennyezés a maga és családja egészségét, és minél kevésbé szennyezzék ők maguk is környezetünk levegőjét?
Készítsetek egy plakátot ?Rajtunk is múlik? címmel, amin tömören megjelenítitek a legfontosabb tanácsaitokat a közember számára a levegőszennyezés elkerülésére, csökkentésére!
A felkészülés során nézzetek utána a tiszta levegő összetételének, majd a levegőt szennyező anyagok csoportjainak. Válasszatok ki közülük egyet, ismertessétek részletesen! (keletkezésének oka, forrása, káros hatásai, stb.) Térjetek ki az előadásban arra, hogy miért vezették be a gépkocsik környezetvédelmi szabályozását! Keressetek információkat ezekhez a kérdésekhez minél több forrásból, és jelenítsétek meg minél ötletesebben!
9.A 1. csoport Téma: Vízszennyezés 2.
Feladat:
Mutassátok be a különböző víztisztítási technológiákat. Vázoljátok fel egy hagyományos víztisztító telep működését! Milyen fizikai, kémiai, biológiai folyamatok játszódnak le a víztisztítás során?
9.A 2. csoport Téma: Levegőszennyezés 2.
Feladat:
Mit tanácsolnál egy most családot alapító fiatal párnak, milyen módon rendezze be az életét, hogy minél kevésbé veszélyeztesse a meglévő levegőszennyezés a maga és családja egészségét, és minél kevésbé szennyezzék ők maguk is környezetünk levegőjét?
Készítsetek egy plakátot ?Rajtunk is múlik? címmel, amin tömören megjelenítitek a legfontosabb tanácsaitokat a közember számára a levegőszennyezés elkerülésére, csökkentésére!
A felkészülés során nézzetek utána a tiszta levegő összetételének, majd a levegőt szennyező anyagok csoportjainak. (pollenek, szmog, füst, mérges gázok, szállópor, stb.) Válasszatok ki közülük egyet, ismertessétek részletesen! (keletkezésének oka, forrása, káros hatásai, stb) Térjetek ki az előadásban arra, hogy szabályozva van-e a parlagon maradó földek gondozása, és kinek a feladata! Keressetek információkat ezekhez a kérdésekhez minél több forrásból, és jelenítsétek meg minél ötletesebben!
9.B 1. csoport Téma: Energia 1.
Feladat:
Mutassátok be a megújuló és a nem megújuló energiaforrások fajtáit, előnyeit, a környezetbarát energiahordozók elterjedésének korlátait. Tervezzétek meg, hogy milyennek szeretnétek látni Budakeszit 25 év múlva energiafelhasználás szempontjából! A megújuló energiaforrások mely formáit tartanátok alkalmazhatónak ezen a településen?
http://www.alternativenergia.net/
http://www.energiakaland.hu/energiavilag
9.B 2. csoport Téma: Energia 2.
Feladat:
Tanulmányozzátok iskolánk energiafelhasználását! Mihez használnak fel energiát, hol lehetne spórolni az energiával? Tervezzétek meg és rajzoljátok le, hogy milyen lenne a környezetbarát és energiatakarékos iskolánk 20 év múlva, ha nem lennének anyagi korlátok! Röviden ismertessétek is, hogy miért választjátok a tervben szereplő megoldásokat!
http://www.alternativenergia.net/
http://www.energiakaland.hu/energiavilag
10.A 1. csoport Téma: Mit jelent a biodiverzitás?
Feladat:
Varietas delectat. A változatosság gyönyörködtet. Csak gyönyörködésre való az élővilág sokfélesége? Mi a haszna a haszontalan élőlényeknek? Segítsetek értelmezni a "szegecs" és a "lökhárító" metaforát, a bioszféra sokféleségére vonatkoztatva!
Tipp:
www.matud.iif.hu/2011/07/01.htm
10. A 2. csoport Téma: Milyen a kultúrnövények diverzitása Magyarországon?
Feladat:
Hányféle haszonnövényt termesztenek az országban? Számolhatunk ennek növekedésével?Hányféle almafajtát tudtok felsorolni? Nézzetek utána az alábbi almafajtáknak: batul, pogácsa, húsvéti rozmaring, borízű, arany parmen! Hányféle szilvát ismertek? (duránci, nemtudom, veres) Hányféle krumplit ismertek? Mi lehet az oka annak, hogy csak néhány kapható a boltokban? Milyen búzafajtákat termesztenek hazánkban? Milyen ősi búzafajták ismertek? (tönköly, alakor) Készítsetek ezekről a fajtákról ismeretközlő posztert! Készítsetek riportot idős, a gazdálkodásban jártas emberekkel, akik emlékeznek régen termesztett kultúrnövényekre! (lehet közvéleménykutatás-szerű is, a kérdések az általatok felkutatott ismeretekre vonatkozzanak)
Tippek, ahol keresgélhettek a témában:
hu.wikipedia.org/wiki/Tönkölybúza
www.agroinform.com/aktualis/...az-osi...buzafajtat/20131018-22934/
regigyumolcs.blogspot.com/2010/04/regi-alma-fajtak_12.html
11.A 1. csoport Téma: Védett területek (környezetvédelem)
Feladat:
Mit jelent a természetvédelmi terület, mi alapján kaphat egy-egy terület ilyen besorolást? A felkészülés során nézzetek utána milyen védett természeti területtípusokat különböztethetünk meg, hány nemzeti park működik ma Magyarországon, és melyek ezek! Mutassátok be Budakeszi természetvédelmi területeit (Bodzás-árok, Nádas-tó, Mammutfenyők)! Keressetek információkat ezekhez a kérdésekhez minél több forrásból, és jelenítsétek meg minél ötletesebben!
http://varoshaza.budakeszi.hu/budakeszi-varos/bemutatkozas/koernyezeti-allapot
http://varoshaza.budakeszi.hu/letoltes/127_vedett_teruletek.pdf
11. A 2. csoport Téma: Komposztáljunk!
Feladat:
Akinek kertje van, háztartást vezet,főz,annak szerves hulladéka is van. Krumplihéj, ágnyesedék, levágott fű.Készítsünk ezekből a talaj minőségét javító humuszt! Tanuljunk meg komposztálni! Készítsetek prezentációt a komposzt készítés tudnivalóiról! Készítsetek posztert is, a témával kapcsolatban! A prezentáció lehet egy riport is, amit egy működő komposztáló tuladonosával készíthettek!
Néhány tipp a kiinduláshoz:
www.kvvm.hu/szakmai/hulladekgazd/komposzt.htm
http://www.okomarket.hu/Adalekanyagok1/Bioclean-Compost-komposztalast-segito-adalek-1-kg
www.komposztalunk.eoldal.hu/cikkek/komposztalasi-ismeretek.html
www.kothalo.hu/kiadvanyok/kompfuz.pdf
11.B 1. csoport Téma: Csapadékvízhasznosítás
Feladat:
Készítsetek prezentációt, aminek témája a csapadékvíz gyűjtése, elvezetése, hasznosítása! Térjetek ki az előadásban arra, hogy miért fontos betartani a csapadékvíz elvezetésének szabályait! Kinek a feladata az utcán lévő esővíz árkok tisztítása? Környezetünk szempontjából mi a legmegfelelőbb módja a csapadékvíz kezelésének? Mire használható az összegyűjtött esővíz, kell-e szűrni? Mit tanácsolnál egy most építkező családnak, milyen módon oldja meg ezt a kérdést az udvarán? Keressetek információkat ezekhez a kérdésekhez minél több forrásból! Tanulmányozzátok át ?A víz tulajdonságai? és ?A természetes vizek? összetétele című tananyagokat a tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/kemia/szervetlen-kemia oldalon!
11.B 2. csoport Téma: Élőgépes szennyvíztisztítás
Feladat:
Mutassátok be az élőgépes szennyvíztisztítás mechanizmusát, milyen fizikai, kémiai, biológiai folyamatok játszódnak le a tisztítási folyamat során.
http://horizontonline.blogter.hu/167804/elogepes_szennyviztisztitas
http://demokrata.hu/ujsagcikk/viztisztito_elogep/
http://telkitolgy.uw.hu/fuzet.pdf
http://telkitolgy.uw.hu
12.B 1. csoport Téma: Vásároljunk ökoterméket!
Feladat:
De mik azok? Hol kaphatók? Tényleg hatásosak? Olcsók? Drágák? Hihetünk a reklámoknak vagy alakítsuk ki saját nézetünket? Honnan szerezzünk információ Készítsetek prezentációt az ökotermékekről való ismeretszerzésről! Poszteren is jelenítsétek meg tapasztalaitokat, tanácsaitokat, a beszerzési forrásokat!
Tippek:
Néhány termék, amiről érdemes lenne többet tudni: varrható papír képkeret,tönkölyliszt, tönköly babapiskóta, ősbúzaliszt, mákolaj, marhaepe szappan
www.zoldbolt.hu/szemelyes-atvetel-budapest
http://tudatosvasarlo.hu/tve
www.tudatosfogyaszto.hu/
12.B 2. csoport Téma: Szelektív hulladékkezelés
Feladat:
Csoportosítsátok a hulladékok fajtáit! Nézzetek utána, hogy a szelektív hulladékgyűjtés az egyes hulladékfajták esetében hogyan valósul meg, milyen megoldások vannak, és mi lesz a hulladék további sorsa? Mutassátok be a hulladékkezelés rendszerét Budakeszin!
http://varoshaza.budakeszi.hu/letoltes/137_Hulladekgazdalkodasi_Terv.pdf
http://varoshaza.budakeszi.hu/hulladekkezeles
http://varoshaza.budakeszi.hu/letoltes/deponia_hulladekgyujtesi_naptar.pdf
http://varoshaza.budakeszi.hu/letoltes/148_avar_es_a_kerti_hulladek_egetesenek_szabalyairol.pdf